ترجمه مقاله

اعراب بائده

لغت‌نامه دهخدا

اعراب بائده . [ اَ ب ِ ءِ دَ ] (اِخ ) نام قومی از اعراب از نژاد سامی است که برخی گویند پیش از ظهور اسلام منقرض شده و از میان رفته اند. اینان بضخامت جثه و قوت شهرت دارند. دکتر فیاض در تاریخ اسلام آرد: روایات عرب بر آن است که از زمان قدیم در عربستان اعرابی بوده اند که بعد منقرض شده اند بطوری که در موقع ظهور اسلام کسی از آنها وجود نداشته است . اینها را اعراب بائده می نامند و قبایلی از آنان را نام میبرندبا سرگذشتهایی برای هر یک از آنها از جمله عاد، ثمود، عمالقه ، طسم و جدیس . مورخان عرب این قبایل بائده را از نسل ارم بن سام میدانند، جز عمالقه را که از نسل لاودبن سام دانسته اند.
بعضی از مورخان جدید احتمال داده اند که این اعراب بائده همان آرامیهای ساکن بیابانهای شمال عربستان بوده اند و بعضی حوادث تاریخی را با این فرض تطبیق می کنند، میگویند: سامی هایی که در بابل دولت تشکیل دادند (دولت حمورابی ) همین عمالقه بوده اند و نیز اینها بوده اند که بمصر رفته و دولت موسوم به دولت شبانان را در آنجا برپا کردند همچنین جبارانی که در عهد عتیق مذکور است که با یوشع جنگ کردند شعبه ای از همین عمالقه بوده اند، چه در روایات عرب نیز هست که عمالقه بشام رفته اند. و در قرآن از اعراب بائده نام عاد وثمود ذکر شده است و سرگذشت عبرت انگیزشان که بر اثر نافرمانی هلاک شدند آمده است . این هر دو طایفه مطابق روایات از نسل ارم بن سام بوده اند. از این جهت احتمال بهتر آن است که عاد و ثمود را هم از طوایف آرامی بدانیم نه از عرب بمعنی خاص . روایات عرب عادیها را ساکن جنوب عربستان میداند و ثمودیها را ساکن شمال و مسکن آرامی ها در شمال بوده است . مورخان عرب می گویند: ثمودی ها نخست در جنوب با عادیها بودند و سپس بشمال هجرت کردند. عربها قصه های مبالغه آمیز از ضخامت جثه و طول عمر عادیها دارند و هر بنای قدیم مجهولی را به آنها نسبت میدهند، چنانکه باغ یا شهر ارم را به شدادبن عاد نسبت میدهند. و سد مأرب یمن را نیز به عادیها منسوب می نمایند ولی در اکتشافهای جدید از آنها چیزی بدست نیامده است . (از تاریخ اسلام تألیف فیاض ص 13).
ترجمه مقاله