ترجمه مقاله

زبرقان

لغت‌نامه دهخدا

زبرقان . [ زِ رِ ] (اِخ ) ابن عمروبن امیةبن خویلد. از طبقه ٔ دوم تابعین است و از او نقل حدیث کنند. (طبقات ابن سعد چ لیدن ج 9 ص 184). ابوحاتم رازی آرد: زبرقان بن عمرو و بگفته ٔ برخی : زبرقان بن عبداﷲبن عمروبن امیه ، عمروبن ابی حکیم و ابن ابی ذئب و جعفربن ربیعه و یعقوب بن عمرو از او روایت دارند. (از کتاب الجرح والتعدیل ابوحاتم رازی ج 3 ص 611). ابن حجر آرد: زبرقان بن عمروبن امیه ٔضمری و بقولی زبرقان بن عبداﷲبن عمروبن امیه وی از اسامةبن زید و زیدبن ثابت روایت کند اما نه بسماع . و همچنین از عروةبن زبیر و ابوسلمةبن عبدالرحمن و ابورزین و زهرة ونیز از برادر یا عم خود جعفربن عمرو و از برادر یا پدر عبداﷲبن عمرو نقل حدیث کند. ابن ابی ذئب و یعقوب بن عمرو الضمری و بکربن سوادة و بکیربن اشج و جعفربن ربیعه و عمروبن ابی حکیم از او روایت دارند. نسائی بوثاقت او حکم کرده و ابن حبان او را در ثقات آورده . بخاری این دو ضمری را یکی دانسته و پس ازاو نیز همه بر این عقیدت اند مگر ابن حبان که زبرقان بن عمرو را ترجمه ٔ جداگانه آورده و با آن زبرقان که کلیب بن صبح از او روایت کند فرق گذارده . ولی باید دانست که ابن حبان در کتاب خود بارها این کار کرده که یک تن را بدون دلیل در دوجا آورده و دو تن معرفی کرده . ابن یونس در تاریخ الغربا گوید: زبرقان بن عبداﷲبن عمروبن امیه ٔ مدنی ، به اسکندریه درآمد و از دارقطنی حدیثی را پرسید که زبرقان بن عبداﷲبن عمروبن امیه بواسطه ٔ زهرة از زیدبن ثابت روایت کرده است . دارقطنی در پاسخ گفت : این حدیث آمده اما زهرة مجهول الحال است . ابن ابی خیثمة در تاریخ خود از علی نقل کند که یحیی بن سعید گفت زبرقان ثقه است . علی گوید: پرسیدم آیا او حافظ حدیث است . پاسخ داد: او دارای حدیث است . گفتم سفیان از او حدیث ندارد. گفت : سفیان او را ندیده است . و چنین نیست که هر که سفیان از او روایت کند او ثقه است . و مقصود از زبرقان مذکور زبرقان بن عبداﷲ است . (از تهذیب التهذیب ).
ترجمه مقاله